De toekans

Ons nest 9 september 2011

Welkom in het toekannest!

Ik ben Barbara en samen met de kinderen bouw ik mee aan een lekker warm nest, waarin iedereen zichzelf kan zijn en zijn/haar plekje kan vinden.

Een nest waarin elk stekelig takje aan de hand van samenwerken en vele pluimpjes wordt omgebogen en verzacht.     

 Een nest waarin: we van elkaar leren, iedereen uniek is, er niemand perfect is, het toegelaten is van eens een foutje te maken.

Een nest waarin er veel gezongen wordt,  er plaats is voor een grapje, er tijd is voor een spel of een lekker onderonsje om het plezier te verdubbelen en de minder leuke dingen te verzachten.

Een nest waarin we zorgzaam leren omgaan met anderen en het materiaal.

Een nest waarin we leren plannen en er veel tezamen op onderzoek wordt getrokken. Om onszelf, de ander en de wereld die ons omringt beter te begrijpen. 

Een nest waarin elk kind zich kan ontplooien op zijn/haar tempo tot een goed in zijn/haar vel voelende, zelfredzame, respectvolle en kritische jongere die de nodige bagage meekrijgt voor wanneer de tijd rijp is om de volgende stap naar het middelbaar te nemen.

 

De klasinrichting

De klas is verdeeld in 5 tafelgroepen.

Elke tafelgroep bestaat uit 4 à 6 leerlingen:  één leerling uit het 6de leerjaar, één of twee leerlingen uit het 5de leerjaar en één of twee uit het 4de leerjaar. Jongens en meisjes door elkaar.

De grote zorgen voor de kleine en de kleine voor de grote, door in rust te werken, door vriendelijk iets te vragen als ze met een vraagje zitten, door een helpende hand uit te steken als het bij een ander even niet lukt, door iemand te laten uitspreken als die aan het woord is, door met elkaars verschillen te leren omgaan, door een open, eerlijke, niet-kwetsende communicatie en een grote verdraagzaamheid. 

Elke tafelgroep is voorzien van een doosje met stiften, schrijfgerief, potloden, gom, lat, geodriehoek, kleefband, lijm en schaar.

Heel de tafelgroep is verantwoordelijk voor de zorg van dit materiaal.

 Overig materiaal vinden de kinderen in de kasten terug. Zo is er een Knutselkast, de taal– en rekenkast, de schriften- en leerboekenkast; waarin alles netjes gesorteerd ligt op een vast plekje dat is aangegeven met een etiket.

 Iedereen kan alles gebruiken zoveel hij/zij maar wil. Er is echter een heel belangrijke afspraak: wat je neemt, gebruik je waarvoor het dient, ruim je op en leg je terug op z’n vaste stekje.

De eerste weken tonen aan dat dit jullie al aardig lukt! Houden zo! 

 

Wat doen we zoal in ons nest?

Dagelijks zitten we op verschillende momenten samen in de kring. Om de dag te starten of af te ronden.

 Elke dag is er een kring voor koek, fruit en drank en een evaluatiekring. In de evaluatiekring, aan het einde van de dag, wordt het verloop van de dag besproken. Hier worden vaak problemen uitgeklaard en besproken, een complimentje gegeven en afspraken gemaakt. Tijdens de koek-, fruit- en drankkring leest de juf voor.

 Maandagochtend  om 8u20 stipt overlopen we de weekplanning in de kring.

 Op maandag na de speeltijd, donderdag om 8u20 en vrijdag na de speeltijd houden we een kring waarbij de kinderen zaken hebben meegebracht om aan elkaar voor te stellen. Dit kan een voorwerp zijn dat je aan je weekend/vakantie hebt overgehouden en waarover je iets meer wilt vertellen, een expo, een vrije tekst, een actualiteitspuntje, een boekvoorstelling, een liedje, een knutselwerkje… Hetgeen de kinderen in deze kring tonen en/of voorstellen moet voorbereid zijn.

Het gezelligheidspraatje is voor tijdens de koek-, fruit- en drankkring.

Vanuit de kring ontstaan er vaak onderzoekjes naar aanleiding van hetgeen de kinderen hebben verteld:

een estafette maken om na te gaan hoeveel 100m is,

een formule bedenken om een schoenmaat te berekenen,

 hoe het komt dat onze haren grijs worden, …

 

Instructie

 Op maandag, woensdag en donderdag gaat de instructie wiskunde door. De kinderen van het vierde en vijfde leerjaar krijgen samen instructie in hun nest. De kinderen van het zesde leerjaar krijgen instructie van de ambulante leerkracht bovenbouw.

Aan het begin van de instructie wordt de kennis die het kind over het onderwerp heeft, wakker gemaakt, vervolgens worden er opdrachten gegeven in groep of per duo’s ( 4de met 5de ). Dit omdat we van oordeel zijn dat het uitleggen aan elkaar, het leren in groep, het samenwerken, een grotere voldoening geeft bij de kinderen en de leerwinst al doende vergroot. Op deze wijze komt ook meteen aan het licht wie het nog moeilijk heeft. Na het groepswerk volgt een individuele taak. De instructie wordt afgesloten met een kring waarin we overlopen wat we allemaal geleerd hebben. Een samenvatting hiervan komt vooraan in de klas links van het bord.

Wanneer een onderdeel volledig gezien is vullen de kinderen een zelfevaluatie in en aan de hand van een toets wordt er nagegaan of die zelfevaluatie wel correct is.

Elke maandag krijgen de kinderen ook een huistaak (die genoteerd staat in hun planning) die tegen donderdag dient ingediend te worden.

Op maandag en woensdag gaat de instructie Nederlands door in de voltallige stamgroep.

Op maandag voor spelling (Spelweg). Op woensdag voor taalbeschouwing,peer-tutoring, tekstbespreking enz. (vanuit de kring, vrije teksten of project)

Op dinsdag beginnen we de dag met instructie Frans. Net als bij al onze andere lessen vertrekken we ook bij Frans vanuit de leerplandoelstellingen. Hierbij vinden we het belangrijk om ook de jenaplanpijlers gesprek en spel voorop te plaatsen, zodat de kinderen plezier beleven aan het Frans (durven) spreken. Bv: een Frans toneeltje spelen, dialoogjes voeren in duo’s, een lied, …

De kinderen van het vierde en vijfde leerjaar krijgen samen instructie in hun nest. De kinderen van het zesde leerjaar krijgen instructie van de ambulante leerkracht bovenbouw.

 

Project/wereldoriëntatie

 WO is alomtegenwoordig in de klas.  Project gaat door op dinsdag- en donderdagnamiddag alsook op vrijdagvoormiddag na het blokuur na de speeltijd. Het project komt vanuit de kinderen zelf. Er wordt gebrainstormd wat we rond het gekozen onderwerp kunnen doen. Iedereen werkt mee aan het project en brengt informatie rond het onderwerp mee. De bedoeling is dat het onderwerp zo goed mogelijk wordt uitgediept.

De datum van de projectvoorstelling wordt op de planning geschreven en vooraan in de kalender in de agenda. Het is de bedoeling dat de kinderen hun voorstelling zo aanschouwelijk mogelijk maken. (Prenten, foto’s, voorwerpen, muziek, proevertjes, ….)

 Tijdens de projectvoorstelling nemen de kinderen notitie en volgt er een kleine quiz. De leerkracht voorziet een neerslag van het project in de map waarover een toetsje volgt op aangekondigd tijdstip.

 

Blokuur

Op woensdag, donderdag en vrijdag is er telkens een blokuur voorzien. Tijdens dit uur werken de kinderen zelfstandig aan hun planning.

 Tijdens het blokuur wordt er een kwartier in stilte en zonder verplaatsing, zelfstandig gewerkt. Ze leren probleemoplossend denken, een woordenboek, een atlas en andere bronnen te gebruiken alvorens de hulp in te schakelen van de juf of medeleerling.

Daarna kunnen vragen gesteld worden of taken aan bod komen die per twee of in groep of in de computerklas gemaakt moeten worden.

 Tijdens het blokuur op vrijdag controleer ik de planningen van de kinderen.

 

Weekafsluiting en viering

In de weekafsluiting proberen we te laten zien wat we kunnen, waarop we fier zijn , of waaraan we plezier beleven, … ,wat er leeft in ons nest.  Elke maand is er ook een viering van alle jarigen die gevolgd wordt door een lekkere traktatie.  Na de  weekafsluiting of viering volgt er een evaluatiekring in elk nest.

 

Praktische afspraken.

  • De kring en instructies starten stipt om 8u20. Ik verwacht dan ook iedereen tijdig in de klas.
  • Elke dag fruit mee! Enkel brikjes en drinkbekers of -flessen.
  • Planning op maandag thuis laten ondertekenen.
  • Agenda wekelijks laten ondertekenen
 

One Response to “Ons nest”

  1. lies, mama lieselot Says:

    Waaw, wat een toffe blog ! Heb al wat ideetjes gepikt voor mijn eigen klas


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s